Nyhet
Økologisk intelligens og det nye mennesket
En bokanmeldelse av «ways of being» av James Bridle
Tekst Andreas Foldrup Gjerde
Republisering 25.03.2025
Foto Paul Mattias Hallan-Wolff
Boken Ways of Being av James Bridle er en fengslende utforskning av begrepet «intelligens», og den virkelige intelligensen som befinner seg i alt omkring oss, fra mennesker, til maskiner, til naturen. Det stilles spørsmål ved menneskets rolle og posisjon i denne intrikate sammensmeltningen, samt hvordan en evinnelig søken etter teknologiske fremskritt leder til økologisk forfall snarere enn samfunnsmessig forbedring. Gjennom Ways of Being utfordrer Bridle vår forståelse og våre antakelser om omverdenen og ivrer for et mer sammenfattet syn på den intelligensen som gjennomsyrer alt omkring oss.
Ways of Being bygger videre på Bridles tidligere verk, New Dark Age, og begynner med en dyster skildring av den greske provinsen Epirus. Epirus var en gang en vakker naturperle, men er nå rasert av multinasjonale selskaper som bruker kunstig intelligens for å maksimere utnyttelsen av naturressursene som finnes der. Bokens handling tar for seg både det dystopiske og det mytiske, og gjenspeiler en postapokalyptisk advarsel sett hos andre store tenkere som Margaret Atwood og Ursula Le Guin. Bridle fremstår her nærmest som en dommedagsprofet for en samfunnsmessig kollaps drevet av blind tro på teknologi og datadrevne utregninger.
Det finnes imidlertid håp i denne ellers så dystre skildringen. Bridle fremmer nemlig en avvisning av den typisk vestlige tilnærmingen til intelligens, til fordel for et mer spirituelt, holistisk og symbiotisk syn på den ikke-menneskelige verden. Vi må finne en alternativ måte å møte intelligens på, som er mer naturlig og åpen for andre tolkninger av den globale intelligensen vi er i ferd med å ødelegge.
Påfølgende kapitler kartlegger en fascinerende utforskning av ikkemenneskelig intelligens. Her avslører den “overmenneskelige” verden praktfullt sin åndsevne gjennom plantekommunikasjon og dyreatferd, helt opptil en mulig personliggjøring av kunstig intelligens. Handlingsforløpet strekker seg gjennom årtusener, og Bridle bruker flittig eksempler fra eget liv og akademia for å male et bilde av mulighetslandskapet for komplementær, sameksisterende intelligens.
Bokens tittel trekker paralleller til John Bergers TV-serie Ways of Seeing, som kritiserer det konservative verdisynet og den skjulte ideologien i vestlig kunst. På samme måte kritiserer Bridle den konservative, vestlige tilnærmingen til intelligens, og fremhever viktigheten av en endret relasjon til hva intelligens faktisk er, samt dens plass i det moderne samfunnet. Et samfunn som også kan sies å være drevet av et konservativt, vestlig verdisyn.
Bridle sitt ønske om et paradigmeskifte i hvordan intelligens forstås og oppfattes kan imidlertid fremstå noe overgeneraliserende og klisjéfylt. Dette er i tråd med liknende dommedagsprofetier om at “maskinene tar over verden!” og om en unngåelig menneskelig underkastelse for globale selskapers evige profittjag. Slike generaliseringer undergraver nytten av kunstig intelligens i sin rolle til å bistå samfunnet og skape nye verdier og ny kunnskap på tvers av landegrenser og økonomiske betingelser.
På tross av disse overgeneraliseringene er bokens budskap gjenkjennbart. Det er enkelt å sympatisere med behovet for et endret syn på omverdenen og tolkningen av den intelligens som er større enn oss selv. I en stadig mer fragmentert verden er det befriende å lese om transformative ideers forenelige kraft, især når den samfunnsmessige kollapsen som skildres av Bridle krever drastisk handling og en kollektivistisk tankegang for å bekjempes.
Ways of Being kan nærmest ses på som et slags manifest for den nødvendige endringen som kreves for en mer fullstendig forståelse av omverdenens intelligens, og hvordan den er med på å forme vår felles fremtid. Boken fremhever altså viktigheten av å løsrive oss fra konsumerismens dominerende rolle i samfunnet, og heller bevege oss mot en mer regenerativ og komplementær sameksistens med omgivelsene rundt oss.
Omgivelser som er vesentlig mye større enn bare menneskene som befinner seg i dem.